Kosten

Iets over de kosten van eten, drinken, slapen.

Een lange reis kost geld. Als je de fietstocht maakt vanuit Haarlem ben je 4 – 6 weken onderweg of soms langer afhankelijk van tijd en maximale dagafstand. Lopend vanaf St. Jean doen de meeste mensen er zo’n 4 weken over en als je de hele tocht loopt vanuit Nederland zit je rond de 3 maanden. Je kunt dus het aantal dagen uitrekenen waarop je moet eten, drinken en slapen. Buiten calamiteiten zijn dit de belangrijkste kostenposten als we niet over materialen praten maar daarover later meer.

Je kunt de tocht zo duur en voordelig maken als je zelf wilt. Er zijn mensen die onderweg dagelijks moeite doen om bij particulieren, een kerk o.i.d. te slapen. Een deel van de mensen heeft een tentje mee om te kamperen en weer anderen gaan dagelijks op zoek naar een leuke B&B of hotel. En al die vormen van onderdak kun je ook afwisselen. Hetzelfde geldt ook voor eten en drinken. De een kiest voor zelf koken, afgewisseld met een pelgrim menu en de ander zoekt dagelijks een restaurantje naar keuze of draagkracht. Afhankelijk van hoe je gepland hebt kun je dat als je wilt een beetje budgetteren. Neem daarbij een reserve in acht zodat je in noodgevallen eventueel op een duurdere plek kan blijven.

Als je gaat wandelen vanaf St.-Jean-Pied-de-Port kun je op dat deel van de route vaak in refugios slapen. De kosten van de combinatie refugios en pelgrimsmenu of zelf koken zijn het laagst. Voor zo’n 30 Euro per dag slaap, eet en drink je dan als je wilt. Fietsers kunnen ook terecht in refugios (zie verder bij slapen onderweg). In Spanje zijn veel voordelige B&B’s en hotelletjes. Als je daar met 2 personen slaapt is het vaak maar zo’n 15-20 Euro per persoon met eigen douche etc.

Kosten voor en na de reis

Nog steeds even los van materialen zijn er nog wat andere kosten waar je rekening mee moet houden. Als je in Frankrijk of waar dan ook op de route start moet je daar eerst heen. Dan maak je dus reiskosten per vliegtuig, trein, bus, etc. Een reisverzekering is ook een kostenpost. Als je in Santiago aankomt moet je weer terug naar Nederland. Er zijn verschillende manieren om dat te doen maar ze kosten allemaal iets. Ook het vervoer van de fiets naar huis kost geld.

Calamiteiten

Gelukkig komt het weinig voor maar er kunnen onderweg of thuis dingen gebeuren (fietsreparatie, ongeval, diefstal etc.) waardoor je extra kosten moet maken. Een aantal van die kosten worden gedekt door een reisverzekering of je ziektekostenverzekering maar vaak moet je dat zelf voorschieten. Een paar voorbeelden:

Het zijn zaken die gelukkig weinig gebeuren maar in geval van nood is het handig als er dan reservegeld is. Het meeste valt onder een goede reisverzekering. Als je jong bent kun je hier soms back-up afspraken over maken met ouders. Als je wat ouder bent kun je een creditcard meenemen die je niet van plan bent te gaan gebruiken maar die je wel bij calamiteiten uit de zorgen helpt. Tegen de tijd dat de rekening komt heb je de verzekering al geregeld.

Materialen

Ook hier geldt dat je het zo voordelig of luxe kan maken als je zelf wilt. Voor wandelaars geldt dat het gewicht dat je meedraagt een belangrijk punt is (zie ook medische aspecten). Je kan tegenwoordig hele mooie rugzakken, tentjes en veel andere materialen kopen die heel weinig wegen of superhandig zijn. Dat geldt ook voor kleding en schoenen voor de wandelaar. Maar lichtgewicht kost iets meer dan de zwaardere spullen. Het beste kun je die zaken in etappes vooraf kopen zodat het niet drukt op het reisbudget.

Voor de fietser geldt dat je een goede fiets moet hebben. Regelmatige fietsers hebben die al en dat scheelt een investering. Als je nog een fiets(en) moet aanschaffen, zorg dan dat je die koopt bij iemand die weet wat een lange tocht betekent. Elke fietsenmaker heeft van zijn merk wel een modelletje staan waarvan hij zegt dat het geschikt is. Maar de gemiddelde fietsenmaker weet nauwelijks iets van het fietsen van lange tochten. Als je 2700 kilometer gaat rijden moet de fiets bij je passen, de juiste maat hebben, sterk genoeg zijn om jou en je bagage te dragen, ook als je over een kei of spoorrails rijdt. Zorg daarom voor goed advies en dan kun je nog steeds in prijsklassen kiezen.

Een fietser heeft ook een helm nodig, wat reservemateriaal, wat gereedschap e.d.

En verder:

Alles wat je aan hebt of wat in je tassen zit moet je als je dat niet hebt aanschaffen. De meeste mensen hebben dat al maar als je voor het eerst een lange tocht gaat maken is dat niet altijd zo. (Zie ook bij paklijsten)